Min blogliste

onsdag den 5. december 2012

Ikke kun underbenet men hele benet

Dagens store overraskelse er, at det ikke kun er i højre underben at jeg skal have lavet en vene om til en blodåre, men at det er helt fra lysken og så langt ned mod anklen, man kan operere.

Ellers er dagen gået med overflytning fra Nørrebrogade til Skejby sygehus. Ambulancefolkene kunne ventes fra kl. 8.30, så det var med at få pakket de sidste ting, få taget alle værdierne, hvilket vil sige, måle temperatur, måle blodsukker, måle blodtryk og om der er ilt nok i blodet. Desuden skulle der tages en masse blodprøver, og det er efterhånden et problem, jeg er blevet stukket ret mange gange i armbøjningerne, i går ikke mindre end 5 gange om eftermiddagen.

Desuden skulle jeg gerne have morgenmad, inden jeg blev overført. Ret hektisk, så det endte da også med jeg kastede op af stress.

Jeg kom til Skejby kl. 9.50.På grund af køreturen og stresset startede jeg med at kaste op, da jeg havde fået min seng.  Og nu begyndte indlæggelsen. Måling af blodtryk, måling af blodsukker, måling af temperatur, lytning af hjerte og lunger, få taget en Ekg. Derefter fortælling af hvad der skal ske i morgen. Efterfølgende udspøring af alt i mit liv. Senere kom en sygeplejerske og optog rapport, om mit liv og sygdomme.

Der kom besøg af Ingeborg, hende der skal operere mig i morgen. Det var hende, der fortalte hvor meget det skulle udskiftes. Der er ingen blodforsyning i mit højre knæ, i hverfald ikke ret meget.

Narkoselægen kikkede forbi, ligeledes en læge fra nyreafdelingen, da det er dem, der holder øje med blodtrykket, som i de sidste dage er steget, så det ligger omkring 210.

Det høje blodtryk fik jeg en ny pille imod i går, og endnu en ny pille i dag.

Til aften fik jeg en sprøjte med 5.000 anti-Xa IE, et middel for at undgå blodpropper under operationen.

Blodtrykket blev målt sent på dagen, igen, men det var ikke faldet. Til gengæld er mit blod nu så tyndt, at det varer 10 minutter at stoppe blødningen efter en blodsukkermåling.

Aftensmaden var lækker, men jeg kunne næsten ikke spise noget. Til gengæld er jeg ved at kvæle vand liter nummer 2. For at skylle kontrastvæsken ud af nyrerne.

Så har jeg været i bad, men denne gang med en special sæbe. I morgen blir jeg vækket kl. 6, skal i bad igen og så bare vente på at skulle opereres. Jeg fik fortalt, at de bruger en bedøvelse i rygmarven. Om jeg vil have noget at sove på, skal jeg først beslutte i morgen. Operationen var 3 - 4 timer.

Mens jeg er bedøvet, skal forbindingen skiftes på min fod, hvilket vil betyde at jeg ikke kan filme hvordan den se ud lige nu. Vacumsuget, som jeg har haft på siden fredag, begyndte i går kl. 14 at trække væske ud af foden. Ikke ret meget men alligevel.

De sidste par dage har mit blodsukker ikke været til at styre. Det der før lå pænt under 10, sniger sig nu op til 13. Uden at jeg spiser noget sukkerfyldt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar